Tuesday 15 December 2015

Proses pengalihan pasu


Teks : Noor Ezzalin Sidek
Foto :  Noor Ezzalin Sidek



Akhirnya...
Saya terjebak juga...
Dari mula mula tak berminat langsung berkaitan dengan pokok ni...
Akhirnya..saya redha dengan ketentuan ilahi...
Mungkin inilah jalan terbaik untuk saya...
Bercucuk tanam..hoyeayyyy!!!!!!

Kali ni saya import ibu datang ke negeri sembilan...

Saya memangla..terus terang cakap..tak reti langsung bab2 menanam ni...
Tp alhamdullillah..bila ada support dr ibu...
Sy agak kuat sikit...

Pagi ni..ibu bawak saya ke pasar tani...
Kenal beberapa jenis pokok2 yang dijual di pasar tani...fuhh..mencabar..

Sambil2 tu sempat juga melihat cara mereka menjual baja...
Dalam pikiran..dah terbayang..saya dengan microfon kecilnya...sambil menjerit2..

"Baja..baja..baja...3 sepuluh...3 sepuluh"

Hahahaha..imagine je lebih kan...
Tak cukup dengan tu..lps pergi pasar tani...
Saya jengah pula ke nursery pokok...
Ni memang betul betul belajar ni...

Sempat la snap beberapa botol baja untuk dijadikan idea nanti...hehehehhe....

Dan akhirnya...sempat la membawa pulang 2 pasu limau kasturi dan beberapa beg tanah...




Tu dia...semangat sunnguh la ai...

Dah petang petang sikit...apa lagi..bermula projek mega kami

Pertukaran polybeg ke pasu...yeayyy...

Sempat ibu pesan..kalau nak tanam kunyit..tanah tak boleh basah sangat...kunyit ni tanah dia kena kering kering sikit...
Aduhai...tiba tiba teringat..ni mesti hero berdua ni yang siram sampai buat takungan kat dalam pasu ni...aduhai....

Tapi kan..ibu puji...
Bagus baja ko ni...gemok gemok kunyit dia..

Ha...kan...
"Gunalah baja thailand...sembur sembur..pasti subur"

Hahahaha....


Tengokla tu..gemok gemok kan..

Hahaha..suka suka...
Sekali ibu alihkan and pecah pecahkan..5 pasu u alls dapat..hebat..

Seingat ingatnya hari tu is kata dia tanam sebesar ibu jari je kunyit ni...

Dibaja dibaja..ha..ambik..gemok....4bulan je baru...teruja saya!!!

Lepas ibu dah alihkan kunyit kunyit tu...
Ibu alihkan pulak pokok limau kasturi dari polybeg ke pasu...

Tiba2 jiwa rasa tenang melihat liuk lentuk pokok2 tu...
Patutla orang kata menanam pokok ni satu terapi...

Subhanallah...alhamdullillah...

Tak sabar nak tunggu esok..agak2 kunyit yang saya dah asing2kan tu dah bercambah tak???

Over kan???

Hahahahahah......

Ok..selamat malam semua!!!




No comments:

Post a Comment