Monday 20 June 2016

Kelebihan Air Nabeez




  Teks : Noor Ezzalin
  Foto : Noor Ezzalin







Air nabeez adalah air rendaman kurma di rendam dalam air masak semalaman (dalam bekas yang bertutup) dan diminum keesokkan paginya.
Sumber mengatakan air nabeez ini menjadi kegemaran rasullah s.a.w. Nabi akan merendam beberapa butir kurma atau kismis (salah satu) di dalam air untuk semalaman (dalam bekas bertutup) + minum air rendaman kurma tu diwaktu pagi.
Air tu nabi minum dan buah kurma yang dah lembik itu, nabi telan sekali. Oleh itu air nabeez ini dikatakan sebagai sunnah nabi.




Kelebihan air Nabeez
==================
1.Pemberi & pemulih tenaga
-Inilah sebab mengapa kita disunahkan untuk memakan buah kurma pada waktu berbuka puasa-.


2.Tinggi kandungan fiber ~ Menghilangkan kolestrol jahat yang terkumpul di dalam tubuh. Sangat bagus dalam menghilangkan   sembelit -

  Disebabkan air nabeez tinggi akan kadar fiber, ia mampu membantu proses pencernaan yang baik &   meningkatkan / menajamkan fikiran.


3. Pemberi zat besi yang sangat bagus.
   Kandungan kurma yang sangat tinggi zat besi membantu keperluan didalam badan


4. Kaya akan pottassium
Penting dalam menjaga jantung & menstabilkan tekanan darah.


5.Khasiat air nabeez Air nabeez adalah minuman berakali
Mampu menolong membuang kelebihan asid pada perut dan memulihkan sistem pencernaan tubuh. Juga membantu badan untuk menyingkirkan bahan2 toksin yang berbahaya didalam tubuh. Dalam kata lain betguna sebagai sebagai detox.




============
Info menarik:
============


Di thailand kebiasaanya mereka menanam pokok kurma didalam pasu yang besar. Kalau kita boleh menanam kurma didalam pasu mudah je kan. Setiap hari kita boleh petik kurma yang segar dan rendam untuk dijadikan air nabeez.


‪#‎bajaorganikhadiqah‬

‪#‎hadiqah‬

‪#‎bajaorganikthailand‬

No comments:

Post a Comment